پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 مرداد 1402 - 10:01

تجهیز صهیونیست ها به سلاح از ترس فروپاشی

تجهیز صهیونیست ها به سلاح از ترس فروپاشیها به سلاح از ترس فروپاشی
کد خبر : 14720

پایگاه رهنما:

اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، وخیم‌تر از آن چیزی است که تصور می شود.تصویب لایحه اصلاح سیستم قضایی اسرائیل، موج جدیدی از اعتراضات علیه کابینه به راه انداخته است. ده‌ها هزار نفر صهیونیست برای بیست‌وهشتمین هفته متوالی با حضور در خیابان‌ها مخالفت خود را با طرح‌های جنجالی تندرو‌ها اعلام کردند. رهبران مخالف با بیان اینکه از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهند کرد کابینه را تهدید کردند که در سه شنبه ۱۸ جولای ( ۲۷ تیر ماه)منتظر روز قیامت باشند که در آن بزرگ‌ترین اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی قرار است برگزار شود.  این در حالی است که بعد از نافرمانی ۳۵۰ خلبان اسرائیلی، ۲۵۰ تکاور ذخیره هم هشدار دادند که در صورت اصرار کابینه نتانیاهو بر چیزی که آن را اصلاحات قضایی خوانده، از خدمت خودداری خواهند کرد. حزب حاکم لیکود در بیانیه‌ای اعلام کرده اعتراضات خلبانان و عناصر سابق دستگاه اطلاعاتی تغییرات قضایی را متوقف نخواهد کرد؛ موضعی که تداوم بحران را در افق نمایان کرده است. در حالی که یسرائیل کاتس، وزیر انرژی اسرائیل تمرد از خدمت را دعوت از دشمنان تل‌آویو به حمله تعبیر کرده است، یک مقام امنیتی صهیونیستی هم هشدار داده آنچه تل‌‌آویو از سر می‌گذراند یک فاجعه است. عمق این فاجعه را طرح یک نماینده کنست نشان می‌دهد که گفته «شهروند مسلح» تنها راه برون‌رفت از مشکل عملیات‌های فلسطینی است.

جامعه صهیونیستی در حال خارج شدن از تعادل است. این را هم می‌توان از سطح و عمق اعتراضات حدس زد و هم از طرح‌‌‌‌‌ها و پیشنهاد‌‌‌‌‌هایی که ظاهراً، مقام‌های صهیونیستی آنها را برای برون‌رفت از وضع کنونی پیش می‌کشند، ولی می‌تواند به نتایجی معکوس ختم شود.اخیرا یک نماینده کنست رژیم صهیونیستی، از یک طرح جدید با عنوان‌« شهروند مسلح» رونمایی کرده است. طرحی که بر اساس آن، همه اسرائیلی‌‌‌‌‌ها به سلاح گرم مجهز خواهند شد. این نماینده که عضو حزب افراطی عوتسما یهودیت (قدرت یهود) به ریاست ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی است، در توئیتی نوشت:‌«صبح امروز یک دوره آموزشی برای اخذ مجوز حمل سلاح گرم اختصاص دادم و این برای هر شهروند مسلحی لازم است، شهروندی که برای دفاع از خود سلاح حمل می‌کند، باید یک بار در سال برای حفظ شایستگی و مهارت‌ آن آموزش ببیند.» ‌البته پیشنهاد کرویزر، برای مقابله با عملیات‌های فلسطینیان ارائه شده، ولی در شرایطی که مقام‌های امنیتی در سرزمین‌های اشغالی روزانه هشدارهای پی‌درپی برای رویارویی میان اسرائیلی‌‌‌‌‌ها صادر می‌کنند، مشخص است چنین طرحی، ممکن است چه سرانجامی پیدا کند.

کرویزر در توئیت خود نوشته است:‌« در شرایط امنیتی حال حاضر، حضور شهروندانی آموزش دیده که برای دفاع از خود سلاح حمل می‌کنند، بسیار بااهمیت است، بر این اساس ما در حزب عوتسما یهودیت، به ریاست بن‌گویر دایره واجدان شرایط حمل سلاح را افزایش می‌دهیم، به این شکل که افراد شایسته، اجازه حمل اسلحه و حفاظت از محیط اطراف خود را تا رسیدن نیروهای امنیتی دارند‌.» او  در توئیت خود نوشت:« با توجه به اینکه مستقر کردن پلیس یا سرباز در هر چهارراه ممکن نیست، هر چقدر تعداد شهروندانی که برای دفاع از خود اسلحه حمل می‌کنند، بیشتر شود، احتمال اینکه در حمله بعدی واکنش نشان داده و جان افرادی را نجات دهند، بیشتر می‌شود.»
تمرّد و سرپیچی از دستور ۲۵۰ تکاور در کنار ۳۵۰ خلبان

با  وجود اعتراضات بی‌سابقه علیه اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو، حزب حاکم لیکود به رهبری نتانیاهو اعلام کرد که اعتراضات خلبانان و عناصر سابق دستگاه اطلاعات باعث توقف قانونگذاری‌های مربوط به تغییرات قضایی جنجالی نخواهد شد. چنین موضوعی، عزم مخالفان را برای گسترش اعتراضات جزم کرده و چشم‌انداز ناآرامی‌های داخلی را گسترده‌تر خواهد کرد. در تازه‌‌‌‌‌‌ترین تحول، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که ۲۵۰ نیروی ذخیره یگان «سایرت متکل» (یگان تکاوران ستاد کل) نیز به فرماندهان این واحد خبر دادند که چنانچه طرح کابینه برای تغییر ساختار قضایی ادامه یابد، دیگر برای خدمت داوطلب نخواهد شد. پیش از این، روز ۲۰ تیرماه نیز ۳۵۰ خلبان ارتش رژیم صهیونیستی تجمع اعتراضی برگزار و اعلام کرده بودند که دیگر حاضر به انجام خدمت نیستند.

شکاف در ارتش؛ ضربه به پاشنه آشیل تل‌آویو

سرزمین‌های اشغالی فلسطین این روزها در وضعیت بحرانی به‌سرمی‌برند. علاوه بر مجموع اعتراضاتی که از ۷ ماه پیش به این سو اسرائیل را فراگرفته، مخالفت‌ها و نارضایتی‌ها در میان نیروهای ارتش و نظامیان تل‌آویو نیز به بالاترین حد خود رسیده است. در فروردین‌ماه امسال یعنی حدود 5‌ ماه پیش وقتی «یوآف‌گالانت» وزیر جنگ کابینه نتانیاهو به او هشدار داد که اختلافات در ارتش به جایی رسیده که احتمال فروپاشی ساختار نظامی وجود دارد، نتانیاهو برای چند روز وزیر جنگ را از کار خود تعلیق کرد تا صدای اعتراض از وزیر جنگ بلند نشود. در حال حاضر اگرچه وزیر جنگ ساکت است، اما گروه‌های مختلف نظامی به نتانیاهو هشدار می‌دهند.

تازه‌ترین اعتراض نظامیان رژیم‌صهیونیستی جمعه شب روبه‌روی خانه مقامات تل‌آویو صورت گرفت و آنگونه که منابع خبری گزارش داده اند، ده‌ها نیروی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی مقابل منزل «یوآف گالانت» وزیر جنگ این رژیم در اعتراض به تغییرات قضایی تظاهرات کردند. این اعتراضات البته نخستین حضور خیابانی نظامیان در تل‌آویو نبود و آنها هفته گذشته نیز با تجمع مقابل خانه وزیر جنگ این رژیم، از وی خواسته بودند تا به اعتراضات بپیوندد. با این حال، اعتراضات نظامیان صهیونیستی فقط در خیابان نیست؛ بلکه طی دو‌ماه گذشته، طومارهای متعدد اعتراضی از سوی نظامیان منتشر شده است که به برخی از مهم‌ترین این طومارها اشاره می‌شود:

۱- اعتراض در نیروی دریایی
روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی ۱۸ اسفند سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که شماری از نیروهای ذخیره در نیروی دریایی به اعتراضات علیه تغییر قوانین قضایی از سوی کابینه نتانیاهو پیوستند و بندر حیفا را بستند. آنها خواستار توقف طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی شده بودند.

۲- طومار ۷۰۰ نظامی ذخیره
در دهم اردیبهشت‌ماه، ۷۰۰ تن از نیروهای ذخیره تشکیلات عملیات ویژه ارتش رژیم صهیونیستی در طوماری به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هشدار دادند که تصویب طرح اصلاحات قضایی به‌صورت یکجانبه منجر به فروپاشی تشکیلات نظامیان ذخیره خواهد شد.
شبکه۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این‌باره اعلام کرد: این طومار به‌دلیل اظهارات اعضای لیکود مبنی بر اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، اصلاحات به‌صورت یکجانبه تصویب می‌شود» برای نتانیاهو ارسال شده است.

۳-کناره‌گیری ۵۰۰ خلبان ارتش
پنجشنبه گذشته ۲۲ تیرماه، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که حدود ۵۰۰ خلبان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارند در اعتراض به طرح جنجالی«اصلاحات قضایی» فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورند. نیروی هوایی مهم‌ترین بخش ارتش رژیم صهیونیستی است و کناره‌گیری خلبانان از فعالیت در آن ضربه بزرگی به ارتش به شمار می‌رود.

ارسال نظرات